Nattbikten

30 Dec, 2010 - 03:02 ☆ glada dagar
Hej i natten!

Jag är vaken = vansinne. Verkat ha vänt dygnet. Inte okej. Ikväll (onsdag) kom jag hem till staden där jag numera bor igen. Tanken var att stanna i Kiruna några dagar till men ändrade mig plötsligt och insåg att jag har miljoner saker att göra innan jag börjar jobba igen... så jag lämnade mitt fina Kiruna och for hem.

(när jag far till Kiruna far jag HEM till Kiruna. När jag far till Piteå far jag HEM till Piteå. allt är hem....;))

Igår (tisdag) hade jag ett träningspass med ett hockeylag. Grymt roligt.



Kordination och rörlighet innehöll några övningar (vilket de flesta idrottslag behöver träna mycket på!)

Med sopkvastar kan man göra mycket rörlighetsträning. :) Det blev en del parövningar som tex bild 2 där man tränar rörlighet i höfterna genom att "svinga" benen (höftlyft) över kompisens arm och sedan snabbt krypa under armen och börja om.

Utfall frammåt och bakåt med viktskiva. Benböj på ett ben (det andra håller man uppe på en stol)



chins (där de fick hjälpa varandra när det behövdes)

och jorden runt
med viktskiva. På raka armar för man viktskivan (eller tex en fylld vattenflaska) runt och byter hand fram och bak. Jobbar åt båda hållen. (sträck ut armarna och sänk ner axlarna)



situps med nerputt.
plankan

Och en hel del andra övningar som utmanade styrka, rörlighet och balans.




Löpning 45 sek
som avslutning.

Killarna fick ställa upp sig på led med 3 personer i varje.
I hockey är ett byte i genomsnitt 42 sekunder (där man ger järnet.)
Det killarna fick göra var att 1an i varje led sprang järnet i 45 sekunder, sedan var det direkt dags för kille nr 2 att springa... Efter man sprungit sina 45 sekunder ställer man sig längst bak i ledet och väntar på sin tur igen. På det viset blev det 90 sekunders vila. (under en hockeymatch blir det lite mer än 90 sekunders vila med alla avblåsningar och grejer)

3 gånger fick dem upprepa sin springrunda!
Efteråt föll dem ihop och var rejält slut :)



Låter lätt men är rejält jobbigt! (tack till brorsan för hjälp med övningen!)


Onsdag hade jag ett träningspass med en grupp gymnastik tjejer. Lika roligt det!
Men det är rätt stor skillnad på hockeykillar och gymnast tjejer. Båda grupperna är vältränande på helt olika sätt och bra på helt olika övningar förståss :)



Med tjejerna kunde jag göra min favorit övning. Handstående med armhävning - fortsätta ner och bak i en bakåtkullerbytta - komma upp på fötter - göra ett upphopp - frammåtkullerbyta - upp till handstående - och börja om!

Jag gjorde lite dansövningar med dem också som uppvärmning. Och styrke stationer. Till skillnad från hockeylaget så har dem ju verkligheten rörligheten och mjukheten haha. :)

Det var lite yngre gympatjejer så jag ville göra styrkestationer på ett jobbigt men roligt sätt. Som upphopp med klapp mot kompis, sit ups med klapp mot varandra, springa och hoppa bock över varandra och sedan krypa igenom kompisens ben osv....

Det var riktigt roligt att få instruera lite träningspass även under min ledighet hemma i Kiruna :)

Nu har jag nästan hunnit packa upp alla mina väskor så jag ska kasta mig i säng.
Ska sova 8 timmar och sedan springa till gymmet (är ju ändå en vecka sedan jag var där!) Underbart ska det bli!

Kiruna jag saknar dig redan!

Puss
Pe




Kommentarer

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback