Update från fröken finemang

03 Apr, 2012 - 22:28 ☆ Träning

Igår styrkelektion med studenter på Danslärarutbildningen. Det fick mig att längta tillbaka till studenttiden. Oj vad jag älskade att läsa till danslärare! Trots mkt slit. :)

Det är en utmaning för dansare att jobba med styrka som innebär mer än kroppsvikt. Jag använde mig av kettlebells och gummiband bland annat. Och dem fick göra tricepspressar, roddar, axelpressar osv. Jag tror att dem har träningsvärk idag :)

Min åsikt är att många dansare borde gymma lite mer. Generellt. Dem är inte så starka och uthålliga som dem hade kunnat vara. Med lite tunga benböj får dem ännu mer kraft att hoppa högt. ;) många är rädda för stora muskler. Fel fel. Att lyfta lite vikt gör ingen till en jätte. :)

Jag har förvisso varit den boxande dansaren. Tränat både dans och boxning och vågat lyfta vikter. Det fick mig att bli en stark dansare. Jag blev inte trött av att hoppa. Jag orkade lyfta min egen kropp. Jag orkade utföra fysiska moment under en lång tid. Och hellre stor och stark än liten och svag ;) hihi.

Idag ben och magpass imorse.
Ikväll bc och danspass.
Underbar dag.
Jag är helt slut nu.
God natt//
Fröken finemang

 


Kommentarer

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback