Benpass och fröknäcke

17 Nov, 2012 - 20:00 ☆ glada dagar

Lördag. Var lite besviken över att jag vaknade redan kvart över åtta. Hade planerat att sova läääänge. Men sovmorgon blev det ändå vilket var välbehövt.

Benpass. Baksida. Kändes bra. Och jag var helt matt efteråt.

Har varit riktigt huslig idag också. Lagat mat och bakat fröknäcke. Riktigt bra för att vara mig som för det mesta är en katastrof i köket!!! J var mäkta imponerad när han kom hem. Tror nästan han överväger att gifta sig med mig någon gång.

Ni är säkert flera som testat fröknäcke men om det är någon som inte gjort det kommer här receptet. Hur gott som helst! Medan du väntar på brödet i ugnen kan du sätta på dig zebralinnet och pröva grimaser i spegeln.
Sånt tycker iaf jag är roligt.
Men som jag har sagt förr är jag ju inte direkt svårroad.

Fröknäcke:
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/4 dl pumpakärnor
3/4 dl solroskärnor
2 dl majsmjöl
1 krm salt
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl vatten
Flingsalt

Blanda alla frön och kärnor tillsammans med majsmjölet och salt i en bunke.
Tillsätt oljan och rör om.
Koka upp vattnet och tillsätt det.
Rör allt till en jämn smet.
Vänd ut smeten på bakplåtspapper.
Bred ut den jämt över hela plåten.
Strö lite flingsalt över plåten.

Grädda på 150 grader i 60-70 min.
Låt kallna. Bryt i bitar.


Kommentarer
Anonym säjer:

Det är klart han vill gifta sig med dig!! :) Är det inte dags snart? ;) Brödet lät gott måste testas!

2012-11-18 @ 08:09:34
Blogg/Hemsida: http://Emelielarssons.blogg.se
Linda säjer:

Ska testa det där brödet jag med. :)

2012-11-20 @ 18:27:54
Blogg/Hemsida: http://lindagosing.wordpress.com
Marica säjer:

Hur ska man veta att de är klart? Tror jag tog ut min förtidigt då de mest blev segt och sladdrigt

Svar: Man kan behöva ha i dem lite längre, beroende på ugn. Dem ska bli hårda som knäckebröd :)
Petra Lindmark

2012-11-22 @ 08:43:51
Blogg/Hemsida: http://teamprospects.se/maricanilsson

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback