Rädd för tåget

02 Mar, 2014 - 12:54 ☆ glada dagar
Petra. 29 åring som är rädd för tåg. 

För att klargöra några saker så kommer jag från Kiruna. Där åker man tåg upp till riksgränsen eller tåg till Luleå. Finns inte så många tåg att välja på så går lixom inte att ta fel. 

I Piteå där jag bor finns det ingen tågstation så där åker man alltså inte tåg. 

Flyga är jag grymt bra på. Spec flyga till Sthlm som jag verkar göra hela tiden numera. 😄 

Men alltså!!! Idag när jag kom till centralen i Sthlm med arlanda express (det är ett tåg jag är bra på att åka för övrigt), skulle jag då ta mig vidare till Örebro. Ja just det! Höll på att kissa på mig av nervositet. 

För det första hade jag fått ett sms från sj som jag trodde gällde som biljett men var inte säker. För det andra skulle jag hitta rätt tåg. Hjälp!

Gick fram och tillbaka på centralen innan jag fattade att jag skulle läsa på skärmarna varifrån mitt tåg skulle gå. 
När jag väl hittade till spår 7 var jag väldigt tidig innan tåget skulle gå. 

Försökte verka svincool och tågvan. Det var bara det att det stod Göteborg och Västerås på tåget. Vart fan ligger Örebro i förhållande till Göteborg började jag tänka.... Vart ligger Västerås? Kör man förbi Västerås på väg till Örebro?? Va faaaan. Jag är sämst på geografi. Så dålig att Jocke brukar ifrågasätta om jag någonsin gick i skola? Haha. 

Plötsligt börjar folk gå på tåget. Jag inser att det borde vara mitt tåg så jag letar vagn 4 där jag ska sitta. Vagn 1, vagn 2,vagn 3, vagn 6. Va? Vagn 6? Å hjälp dem har glömt vagn 4! Panik. Tänk om det ändå är fel tåg?? 

Ser en personal inne i vagn 3 så jag tänker att jag måste fråga honom. Men dörren är stängd. Hur öppnar man dörren??? Jag ser att han stirrar på mig där utanför när jag viftar framför dörren i försök om att den ska öppnas. 

Till slut trycker han på en knapp och dörren går upp. Du trycker där så öppnas dörren säger han och pekar på en mycket synlig knapp på utsidan av tåget. 

Jag skäms och skrattar nästan ihjäl mig!! 😄 

Fick veta att tåget stannar i Örebro iaf och han frågar om jag har letat efter vagn 4 hela vägen bort? Nej säger jag för efter vagn 3 kom vagn 6 och då kan det ju inte finnas någon vagn 4. Sådeså. 

Det fanns en vagn 4. Efter vagn 6 och 5. Tydligen får dem placera vagnarna hur som helst. Hur ska en vilsen norrlänning veta det? Jävla sj. 😄 

Väl på tåget. Försäkrar mig om att det är rätt tåg. Hittar min plats. Puh nu kan inget gå fel. Örebro nu kommer jag!!!👍 

Kissnödig. Toalett kan ju inte vara svårt att hitta på ett tåg. Ser mig omkring. Jag sitter en trappa upp i 1a klass ( som jag inte hade en aning om att jag hade bokat) och kommer fram till att toaletten nog är på en plan ner. 

Hittar en karta som markerat ut vart toaletterna finns. Perfekt. Går förbi ett gäng människor på nedre planen i vagnen. Fortsätter tills vagnen tar slut. Ingen toa. Går tillbaka. Ingen toa. Går en vända till. Gå tillbaka. Nu tittar människorna på mig. 

Går tillbaka till kartan. Det ska ju vara en toalett i den här vagnen!!! Går igenom vagnen igen och nu kan människorna inte hålla sig från att le när jag går förbi. Dem såg mig stirra nervöst på den där jäkla tågkartan i know it. 

Går tillbaka. Igen. Ursäkta men vet ni vart toaletten är? Ja det är ju den stora dörren där får jag till svar av en kvinna som pekar en meter bakom mig. 

Jaha jasså det är det. Just det ja. Dem borde ha skyltar på tågen skrattar jag som en idiotisk vilsen norrlänning. 

Väl inne på toa fattade jag inte hur man stänger dörren. Jag träck på en knapp för att öppna den och trycker nu febrilt på knappen för att den ska stängas. Inget händer. Ser att människorna tittar åt mitt håll. Dörrjävel stängs då!!

Ojdå. Jag inser att man ska dra igen dörren genom att dra i handtaget. Ooops. 

Låser dörren och skrattar så jag får ont i magen. Jäklar vad dum man kan vara. 

Nu återstår bara att klara av att stiga av i Örebro. Hur svårt kan det vara? 😄👊 
Har iaf ätit en matlåda till lunch så det klarade jag av. 

Nej tåg är läskiga grejer. 





Kommentarer

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback