Överträning?

07 Sep, 2009 - 22:05 ☆ glada dagar

Jag fick en länk om överträning som kommentar i ett tidigare inlägg och kände att jag måste skriva några rader om detta fenomen....

Om personen i fråga vill ge mig en hint, varna mig, är orolig för mig eller något annat framkommer inte, MEN att läsa om överträning gör ingen dummare så jag tackar för länken!:)

Det kanske finns några där ute som undrar om jag är riktigt klok, har ett sunt träningsintresse, är drabbad av överträning och ortorexi och andra galenskaper!?! Jag förstår om det är någon som ifrågasätter mig och min träning...

När man har ett intresse som handlar om något fysiskt, som jag som till största del lever för träning så får man ofta försvara sig varför man tränar mycket, varför man vill äta hälsosamt, varför man inte vill dricka så mycket alkohol osv osv... "Du som tränar så mycket kan väl äta en kaka" tex.. Hur ofta får man inte höra det??

Jag mår bra av att träna och tycker att det är så fantastiskt roligt! När jag tränar mycket så väljer jag att äta hälsosamt eftersom jag vill ge min kropp rätt bränsle så den ska orka och återhämta sig! Jag kan äta en kaka ja, men om jag inte vill  så är det mitt beslut! Om jag väljer att äta något som både jag och kroppen mår bra av så hur kan det vara fel??

Tränar mycket det gör jag kanske, och mer vissa perioder när det passar in i vardagen.
För att träna mycket krävs det att man kan träna mycket. Vissa perioder kan jag träna två pass per dag, dels för att det är så galet roligt men också för att jag vill få in tex både kondition och styrke pass vissa dagar! Dock ser jag till att träna olika saker med flera timmar emellan för att hinna återhämta mig!!

Jag tränar för att det är roligt, för att det är mitt jobb, det jag är bra på, för att jag vill bli bättre.... för att det är det bästa jag vet!! Inte för att jag måste i betydelsen av att ja ska bli smal eller är sjuk eller något annat dumt..
Kanske det låter galet med min förkylning att jag ändå tränar en del, men jag har filosofin att man inte kan stanna hemma för minsta lilla...

Om man är snorig men inte har ont i halsen så KAN man träna! Och jag vill testa, så länge det inte blir värre är det ju ingen fara.. Självklart lyssnar jag på kroppen! Känner jag att det inte är bra för mig att träna så gör jag det inte! Jag tar ner tempot, utmanar mig inte för hårt och känner hela tiden av!!

Så alla där ute, överträning är ingen lek! Och man ska inte låta tränandet gå överstyr så man inte kan kontrollera det. Men jag är en fröken Pe som helt enkelt ÄLSKAR träning! Jag är lite förkyld men överträning är något jag är försiktig med och jag vill inte hamna där!

Det var allt... ett långt inlägg!! Hej o hå träna på:)

Fröken Pe

 


Kommentarer

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback