MAQ

25 Jan, 2010 - 09:56 ☆ glada dagar
Muscle Action Quality.
- en träningsmodell för styrka, rörlighet, balans & kontroll

Kort och gott kan man säga att Maq träning är funktionell träning där man övar upp styrka, rörlighet, balans och kroppskontroll. Man jobbar rörlighet med hjälp av en käpp tex, och lägger grunden för säker träning med rätt teknik. Det blir riktigt jobbigt när man gör övningar med skivstång som kan vara att starta i en benböj och avsluta med press ovanför huvudet och gå upp på tå...
Maq handlar om att alla kan maximera sina möjligheter genom förbättrad styrka, rörlighet, balans och kontroll.


En helt fantastisk bok är denna av Pierre Johansson och Leif Larsson


Exempel på övningar:
- komplexstyrkeövning med skivstång
- komplex rörlighet
- komplexstyrka med viktskiva
- Pusch-up på boxar
- liggande rotation med viktskiva
- sidböjning med käpp
- sit-ups med käpp
- utfallssteg med käpp
- stående rotation med käpp
- statisk stabiliseringsövning


Finns en dvd att köpa från bland annat idrottsbokhandeln

För mig är maq helt underbart eftersom jag har haft problem med mina fotleder i 6 år.... rörligheten är inte som den ska vilket försvårar benböj tex. Känns som att det är för trångt i fotlederna, som att skelettet är i vägen.. har slitit massor med detta problem i all träning och under mina dansutbildningar. Nu använder jag maq för att råda bot på problemet, och skulle det inte funka får någon operera mina fötter tror jag minsann :) ta bort lite ben eller något.. hihi :)

För er som inte tränat maqträning rekommenderar jag det verkligen!
träna och njut:)

fröken Pe

Kommentarer
Andréa säjer:

Sv: Tack, vad gullig du är :D

Ha en bra dag!

2010-01-25 @ 12:53:25
Blogg/Hemsida: http://makeupartisten.blogg.se/

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback