fem fingrar på tårna? eller är jag vanskapt?

28 Sep, 2010 - 15:37 ☆ glada dagar


Hösten jag älskar dig! September jag älskar dig! Piteå jag älskar dig! Pe, jag älskar mig själv!

Ännu en otroligt vacker höstdag. Jag har hunnit jobba och nu funderar jag på om det blir en promenad längs vattnet eller uträtta några ärenden på stan, innan det är dags för dagens träning.



Jag har gjort några tisdagsupptäckter:

A) Mina ögon är verkligen jätte blå ibland
B) När solen skiner in gäller det att ha nyputsade fönster
C) Man kan aldrig dricka för mycket kaffe
D) Min rosa halsduk är verkligen höstmys!!
E) Mitt hår har blivit långt
F) Jag är nog faktiskt lite sne....

Ikväll ska jag låta en av sjukgymnasterna på jobbet titta lite på mig. Om jag lixom är vanskapt eller så. Haha.

Grejen är den att jag vet att jag är lite sne i ryggen/axlarna och till o från har jag problem med ryggen. Blir lätt överansträngd, kan få upphakningar och låsningar, känner mig trött osv..

Sen det här med pronation som jag nämde igår vet jag att jag har lite. Vilket är vanligt hos dem flesta. Likaså det här med att ha ett ben lite längre. Det är egentligen inget konstigt. Men eftersom jag kan få lite problem med ryggen är det bra att låta herr sjukgymnast titta lite extra på hur tusan jag ser ut egentligen :)
Och vart problemet egentligen börjar...

Jag har tidigare, när jag hade problem med benhinnorna, haft iläggssulor mot pronation och jag har joggingskor med pronationsstöd. Men jag tycker inte riktigt om det. Skorna känns tunga och klumpiga och jag känner att det är bra att bygga upp starka fötter utan en massa stöd.



Som många andra är jag sugen att haka på trenden med fivefingers skor! För att få det naturliga lätta löpsteget.

Garanterat underbart bra skor om man springer i skogen eller på stränder tex. Där underlaget är varierande och fötterna byggs upp av det ojämna underlaget. Och det blir en naturlig rörelse i fötterna.

Men nu går vi in i en ordentlig hösttid och springer man då kanske mer på asfalt eller löpband lämpar sig nog inte dessa så bra, speciellt då inte om man har en tendens till för mycket pronation, eftersom foten kanske får för lite stöd och man därmed felbelastar och överanstränger sig. Vilket kan leda till skador och smärta... Hårt och stumpt underlag är ju aldrig speciellt skönt att springa på oavsett...

Någon som har dessa skor i sin ägo? :) Hur känns dem? :)

/Fröken Pe

 






Kommentarer
Ollebull säjer:

Ha ha vad festliga!

Måste va som att springa i tigertofflor.

2010-09-28 @ 20:33:11
Emil säjer:

Springer själv med Vibrams KSO modell, den är nog det bästa tror jag eftersom ovansidan är täckt och man får inte in massa barr och skit och annat som kan komma in och gräva ner hela passet till helvetet! Om man ska springa efter stigar och sånt iallafall!

2010-09-29 @ 00:54:19
Emil säjer:

S

2010-09-29 @ 00:55:16
Emil säjer:

Dom känns kanon att springa i, tekniken blir ca dubbelt så bra i dom och man har "kontakt" med underlaget hela tiden. Man ökar stegfrekvensen till det naturliga och tar absolut mycket kortare och rappare steg! Har kört lite längre pass, lite kortare, och intervaller och allt är lättare i dom.

Och samtidigt är det roligt att springa med dom!

2010-09-29 @ 00:58:04

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback