pormaskar är ett rent helvete men jag var söt när jag var liten

23 Feb, 2011 - 17:20 ☆ glada dagar
Ledig förmiddag. Underbart. Mamma hade bokat tid för att hon och jag skulle gå och få ansiktsbehandling!
(och klämma pormaskar och annat vidrigt.)

Det började fantastiskt. Lite krämer och ånga och jag bara låg där och njöt av livet. Sen blev det lite otäckt när kvinnan som utförde behandlingen tar fram en strålkastare och lyser mig i ansiktet...

jag hör några hmmm hmm.. -jaha petra hur tycker du själv att din hy är?

Frågan jag hade fasat över.
Jag gillar inte att folk ska pilla mig i ansiktet eftersom jag har problem med finnar och utslag vilket gör att jag mår katastrofalt dåligt vissa dagar. Tankarna går i mitt huvud, Jag ser ut som en finne. Är jag en finne? Kommer jag bli en finne? 





Nej det närmaste jag kommer en finne är att min gammelmormor flydde från Finland till Kiruna för ungefär "hundra" år sedan och hon kallade mig för Kreeeeta med finsk brytning istället för Petra...

Hon, Helmi, var en kort liten tant som alltid bar hatt och rött läppstift, och bjöd på fet mjölk. 
Jag tyckte mycket om min gammelmormor. Och jag riktigt älskar mina skor jag har fått från henne.
Ormskinnsskor från 30-talet. Kärlek!





Men mer finne än så är jag faktiskt inte.

Ja borsett från plopparna i mitt ansikte då. Dem är hemska. Som hämtade från helvetet. Tyck synd om mig tack.

-Ja Petra du tränar mycket ser jag.
(Det var ungefär det positiva med denna behandling. Att kvinnan tycker jag ser tränad ut. yeeeey jag är kung tänkte jag.) När du tränar så mycket så öppnas porerna hela tiden och då räcker det med att det är lite dammigt eller orent i luften för att du ska få finnar.

För här ska då tilläggas att jag i stort sett aldrig sminkar mig, jag rengör ansiktet noga, använder ansiktscreme osv osv osv. Så det är inte någon som har kunnat säga varför jag får finnar vid denna vuxna ålder. Jag hade väldigt lite ungdomsfinnar så jag tror att det är en förbannelse som vilar över mig. Att jag ska få allt skit nu.

Söt som ung ser ut som skit som vuxen.
Inte okej! Behandlingskvinnan sa att det nog är hormonelt. Det går inte att göra så mycket åt det Petra. Du ska nog besöka en hudläkare.


Söt som ung? Rund i ansiktet i alla fall... mindre finnar. rött hår. hängia brallor. keps. hihi tjock. var det bättre förr?


Röd tiger. lugg. haha när hann jag bli 26 år?


Smasch
.
Domen rakt in my face. Jag har utslag som inte går att göra något åt. Jag kommer förbli ful.

Spring fort och skratta så ser ingen att du är ful, det är något jag alltså får fortsätta göra :)


Hur som helst. Klämma pormaskar var ett helvete. Att det ska göra så ont! Jag fick panik. Ville skrika, slå ner kvinnan och springa därifrån. Men jag stod ut. Efteråt när jag fick ansiktsmask och massage kändes det ändå värt det, förutom när jag såg mig i spegeln och möttes av ett rött mörbultat ansikte. Uuuääääk är det där jag? Jag är verkligen ful. Åh typiskt. Tack mamma. Verkligen. Det här var ju skit kul. haha....




Har njutit av kaffe och mörk choklad. för visst är det en myt att man får finnar av choklad? eller?

Dagen har varit grym! Jag och H åt lunch ute på golfbanan (ja inte på banan men ni fattar...) och mötte några stekiga vältränade killar :) hehe. Sen tog vi en promenad i ett underbart soligt vinterväder.

Nu ska jag dra och dansa dansa dansa! sen jobb jobb. Längtar redan tills jag får umgås den snyggaste killen jag vet igen, och utvärdera kvällens träningspass och instruerande. 

Ha en fin onsdagkväll vänner!

Puss puss
kreeeeeta




 

Kommentarer
Susanne säjer:

ååå herregud petra! Gå inte till en hudläkare...ditt problem e sååå lättlöst så du förstår inte...Tvätta dig med en rengöringsmjölk på kvällen. smörj in dig med en fetare balm på kvällen. På morgonen en dagkräm. Sluta upp med black head scrubb etc och gelér och tvålar som torkar ut. sluta upp med alkoholbaserade toners som ska torka ut i tzonen. peela inte huden. har en massa tips =)

Kolla in dermanord.se

Kväll: Cleansing, refining freshener, face balm neroli

Morgon: face protection



Man kan välja att samarbeta med huden eller motarbeta den. Använd inte produkter som innehåller parffarin, vaselin etc. kolla på innehållsförteckningen.

"vanliga" Hudterapeuter som inte kan "mina" hemligheter säger jämt: gå till en hudläkare. Jag säger: gå till en ekologisk/naturkosmetisk hudterapeut. Finns i umeå, skellefteå, KIRUNA =) piteå vet jag inte..men rosvik typ...



Hormonzonen sitter längs käkbenet. Hakan, kinder tillhör magen...När man tränar mycket producerar kroppen mer testosteron och talg...så därför måste man va ännu nogare...probiotika invärtes. vegetabiliska produkter utvärtes...och invärtes =)

Du bör inte äta parffarin men olivolja kan du äta...å din hud äter de du matar den med...



CIAO =)

2011-02-23 @ 20:58:51
Erica säjer:

Jag kan inte annat än hålla med föregående talare (fast jag har noll koll på "Cleansing, refining freshener, face balm neroli"... haha). Jag var på en liknande behandling som dig innan jul och då såg jag också ut som en prickigkorv. Jag köpte med mig en riktigt fet ansiktskräm och det har blivit mycket, mycket bättre sen dess. Och jag slarvar med rengöring hela tiden! Sover med smink och sånt (fast det ska man inte göra!) Men trots det är hyn mycket bättre, alltså mer som en 25-årings än en 14-årings som den var innan.. :) Du kan ju prova i alla fall. Fet ansiktskräm är grejen såhär på vintern.

2011-02-24 @ 00:25:05
Blogg/Hemsida: http://erreb.blogg.se/
Ylva säjer:

Jag har aldrig haft problem med finnar, men har haft torr hud och mycket konstiga utslag i bl.a. ansiktet. Senast jag var hos en hudläkare var faktiskt förra veckan, och han tittade inte ens på min hud(!), utan skrev bara ut nån stark kortisongrej som jag sa att jag INTE ville ha. Så, min erfarenhet av "traditionella" hudläkare är att de bara försöker hitta sätt att döva symptomen. Enda gången jag haft bra hy riktigt länge var efter besök hos, och behandling av naturläkare Birgitta Klemo. Så. Det jag ville tipsa om var helt enkelt alternativa läkare, som tar reda på vad kroppen försöker säga. Lycka till!

2011-02-24 @ 16:34:38
Susanne säjer:

Haha...Birgitta e min morfars kusin...vi har det i händerna vi kleemosar =)

2011-02-24 @ 17:08:25
Bokstavskombinationen. säjer:

Du e het i truckerkeps!

2011-02-24 @ 21:47:50

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback