den 28e födelsedagen

17 Sep, 2012 - 23:47 ☆ glada dagar

Idag är det den 17 September 2012 och min födelsedag är snart slut. Min 28e födelsedag. Ni ska veta att 28 år blir man inte bara sådär utan det krävs en hel del födelsedagar för att komma hit där jag är idag.

 

Den här dagen var egentligen inte så olik tidigare år när jag har fyllt år. Utan dem 200 grattishälsningarna på Facebook var givet, av såväl nära vänner som vänner som man hade glömt bort var sina vänner och av vänner som man inte visste var sina vänner. Jag blev grattad av mormor i finnmix och det är minsann inte alla förunnat! Det blev fler sånger det här året än tidigare, storebror stämde upp i en familjemixversion av ja må du leva, lillebror sjöng med sin djupa kirunianska (ett språk som har sitt ursprung i min hemstad Kiruna) stämma, moster sjöng, farmor sjöng, faster sjöng. Ja mycket sång min 28årsdag till ära. Jag tackar ödmjukast för all uppvaktning.

 

”Tänk dig älskling att nu har du bara två år kvar till 30” var de första orden jag hörde imorse när jag slog upp mina två blå. Och du kan hålla käften och somna om blixtrade det till i mina nyvakna tankar.

 

Det här med 30. Krisen som ska komma. Barnen som ska vara påväg, huset som ska renoveras, kombin som ska införskaffas…. Hjälp! Jag kan inte känna något annat än panik. Men varför stressar jag och många med mig upp oss för en ålder? Är det för att man nu borde ha hunnit till något ”bra läge i livet” ? Ska man ha vågat släppa morsans hand och klara sig själv?

 

Jag får stressfinnar, jag läser vi i villa, jag köper kaffe på extrapris och jag lär mig baka banankaka. Sen då?

Ja sen inser jag att bästa födelsedagspresenten var mina nya löparskor. Dem blå och rosa asics. Jag kommer springa miljoner mil i dem. Fort kommer det att gå. Uppför och nerför. Framåt och bakåt. Jag är mer tillfreds med livet nu än någonsin tror jag. Jag är exakt där jag vill vara. Med dem perfekta skorna. För skor är viktigt. Näst efter kärlek är det nog det mest livsviktiga.

 

28 18 eller 8. Samma Pe men en bättre Pe för varje födelsedag. Jag är så klok nuförtiden. Och jag bakar förbannat goda banankakor. Och jag springer och njuter. Spelar ingen roll vart jag springer eller hur fort det går. Spelar ingen roll hur långt jag tar mig eller hur många diken jag trillar i.

 

För jag tar mig ut. Och jag uppskattar min egen tid på ett sätt jag inte kan minnas att jag någonsin gjort. Så den här födelsedagen, den 28e i ordningen är den bästa i mitt liv. För hur många 28åringar blir egentligen grattade i finnmix på P4? Kärleken sedan. Den här kärleken man får känna extra mycket en dag om året. Den är ovärderlig. Både när det gäller till människor runt mig och riktigt tjejiga löpardojjor.

Jag måste sova nu. För bättre än såhär kan det inte bli!

 

 


Kommentarer
Ullis säjer:

Grattis i efterskott. :) Läser ikapp lite bloggar, därför ett seeeent grattis.

2012-09-24 @ 16:45:13
Blogg/Hemsida: http://ulliso.se/blog

Kommentera:



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar:


Trackback